Jak zvýšit tvorbu mateřského mléka

Pokud vám dělá starosti otázka, zda máte dost mateřského mléka pro uspokojení potřeb dítěte, může vám pomoci vědomí, že na těchto pochybách nejste sama. Tuto otázku si klade mnoho matek na celém světě. Pokud vaše dítě vytrvale přibývá na váze, má dostatečný počet mokrých plínek za den a i střeva pracují každý den tak, jak mají, pokud máte prsy po kojení lehčí a měkčí, dítě pravděpodobně dostává právě tolik mléka, kolik potřebuje. Pokud však máte jakékoli otázky či obavy, neváhejte si promluvit se svým lékařem nebo s poradkyní pro kojení. Níže uvádíme tipy ohledně toho, co dělat za účelem zvýšení tvorby mateřského mléka, domníváte-li se, že vaše tvorba není dostatečná, případně pouze pro prevenci možných problémů.

První věc, na kterou je třeba pamatovat, pokud jde o tvorbu mateřského mléka, je souvislost jeho tvorby s „poptávkou“: čím víc kojíte, tím víc mléka se vytváří. Kojte vždy, když vaše dítě začne projevovat příznaky hladu (zvýšená aktivita, hledání prsu nebo pohyby rtů), a to dlouho předtím, než začne plakat. Nesnažte se zavádět pravidelný rozvrh kojení, spíše spoléhejte na vnitřní hodiny dítěte, které vám vždy přesně řeknou, kdy a jak dlouho je třeba kojit. Také se objeví dny, kdy zjistíte, že se vaše tělo musí přizpůsobovat změně potřeb dítěte. V těchto dnech bude dítě neklidnější, vzrušenější a bude se chtít kojit více. Po 2 až 3 dnech se vše vrátí do normálního stavu, vaše tělo se přizpůsobí a dítě bude opět působit uspokojeně. Takové dny se během prvního roku budou objevovat pravidelně, často souběžně s dalšími významnými skoky ve vývoji dítěte. Zkuste si během těchto dnů najít chvilky pro dostatečný odpočinek a nechte dítě, ať se kojí tak často, jak potřebuje. Pokud dítě nepřibývá na hmotnosti tak rychle, jak si přejete, případně je-li kojení bolestivé, může být problémem chybné přisátí. Požádejte o pomoc poradkyni pro kojení, přítelkyni nebo příbuznou se zkušenostmi s kojením. Správné přisátí umožní dítěti účinně se kojit a bude chránit vaše bradavky před poraněním a bolestí.

Tvorbu mléka můžete stimulovat také jeho odsáváním mezi kojeními. To bývá nezbytné pouze tehdy, když vaše dítě nepřibývá na váze nebo nemá dost mokrých plínek.

Je-li to možné, nedávejte dítěti náhradu kojeneckého mléka. Důvodem je závislost tvorby mateřského mléka na jeho „odběru“. Pokud bude vaše dítě pít náhradu mateřského mléka, bude se méně kojit, což pak povede ke snížení tvorby mateřského mléka. Také se vyhněte používání dudlíků či lahviček dříve, než si dítě na kojení dobře zvykne, protože dudlíky mohou svou podobou s bradavkou dítě mást, což může vést k tomu, že bude kojení odmítat.

Během kojení může pomoci také jemná masáž prsou. Ta sice nemá vliv na množství tvořeného mléka, ale napomáhá otevření mlékovodů a podporuje tok mléka.

Někdy vám může zajistit klid, když dítě před krmením i po krmení zvážíte. Pamatujte však, že na začátku je množství mléka, které dítě vypije, vždy velmi malé.

Vědci nedošli k žádným závěrům ohledně tvrzení, že některé potraviny mohou mít na tvorbu mléka vliv, takže jakákoli taková tvrzení berte s rezervou. Mezi potraviny, o nichž se traduje, že zvyšují tvorbu mléka, patří některá semena (například pískavice, fenykl, kmín, sezam či kopr), česnek, špenát, čaj z bazalky posvátné, čočka, ořechy a sušené ovoce, oves a ovesná kaše, benedikt lékařský, zázvor a mrkev.

Pokud se rozhodnete s některými z těchto receptů experimentovat, pamatujte, že je třeba je aplikovat v rozumných dávkách a pouze jako součást zdravé a vyvážené stravy. Než se pustíte do užívání jakýchkoli doplňků či bylinek, poraďte se však raději se svým lékařem.

Další běžnou příčinou snížené tvorby mléka může být stres. Skutečnost, že máte novorozence, je velmi stresující. Dejte tedy sobě i svému dítěti nějaký čas na rozvíjení vzájemného pouta a odpočívejte. Je-li to možné, omezte své povinnosti na minimum, je žádoucí strávit první dny po porodu s dítětem. Nemusí vám připadat nevhodné požádat přátele nebo rodinu o pomoc. Pro kojení si doma najděte neklidnější a nejtišší místnost. Tím pomůžete sobě i dítěti se uvolnit a soustředit na kojení. Především během dní, kdy si vaše tělo musí zvykat na nové potřeby dítěte, případně kdy je dítě ufňukané a plačtivé, může pomoci si popovídat s jinými matkami, které s dětmi podobným obdobím prošly. Uznání a porozumění vám pomůže takovým obdobím snáze proplout.