Přínosy kojení

Světová zdravotnická organizace (WHO), UNICEF, řada sdružení pediatrů i poradkyní pro kojení z celého světa se shodnou: Kojení je to nejlepší, co můžete svému dítěti nabídnout. „Kojení je doporučovaným způsobem krmení novorozence. V závislosti na okolnostech však mohou různé faktory vést k tomu, že budete uvažovat o krmení náhradou mateřského mléka.“ WHO doporučuje, aby bylo dítě po dobu 6 měsíců po narození výhradně kojeno a odstaveno až po dovršení jednoho roku. V závislosti na okolnostech však mohou různé faktory vést k tomu, že budete uvažovat o krmení náhradou mateřského mléka.

Kojení znamená pro dítě mnoho dobrého, ale co přesně může tato kouzelná bělavá tekutina vašemu maličkému nabídnout? Níže uvádíme 19 důvodů, proč je kojení prospěšné pro vás pro oba:

  • Mateřské mléko představuje ideální směs živin, je v něm dostatečné množství bílkovin, tuků, vitaminů a minerálů a poskytuje vašemu dítěti vše potřebné, aby bylo zdravé a spokojené.
  • Obsahuje také protilátky, typ bílkovin, který v našem těle bojuje proti infekcím. Matčiny protilátky jsou dítěti předávány prostřednictvím kojení, a proto dítě chrání před bakteriemi a viry. Dítě může být proto během kojení chráněno proti mnoha chorobám, včetně průjmu, ušních infekcí, nemocí dolních cest dýchacích, meningitidy apod.
  • Díky tomu, že kojení posiluje imunitní systém, může snižovat riziko vzniku astmatu či alergií.
  • U dítěte je menší pravděpodobnost, že bude na očkování reagovat zvýšenou teplotou.
  • Kojené děti bývají také méně často hospitalizovány než děti krmené náhradou mateřského mléka. Kojíte-li své dítě, nebude také pravděpodobně chodit tak často k lékaři.
  • Kojením se snižuje pravděpodobnost, že bude dítě v pozdějším životě trpět cukrovkou, vysokým cholesterolem nebo zánětlivým onemocněním střev.
  • Mateřské mléko se tráví snadněji než náhrada mléka.
  • Kojení může snižovat riziko, že bude dítě během dospívání trpět nadváhou nebo že bude jako dospělý člověk obézní.
  • Kojené děti bývají vzácněji postiženy syndromem náhlého úmrtí kojenců.

Pokud se však domníváte, že přínosy kojení se týkají pouze vašeho dítěte, jste na omylu.

  • U vás může kojení snižovat stres, budete odpočinutější, díky vysoké hladině hormonu oxytocinu se kojením také reguluje krevní tlak.
  • Kojící matky méně často trpí poporodními depresemi.
  • Delší kojení vás pomáhá chránit před rakovinou prsu a vaječníku.
  • Může vás též chránit před osteoporózou, protože zvyšuje absorpci vápníku, a proto vám zajišťuje pevnější kosti.
  • Kojením se stimuluje vylučování hormonu oxytocinu. Nejen že tento hormon způsobuje, že se cítíte dobře, ale je také příčinou stažení dělohy do velikosti před těhotenstvím.
  • Kojením se spálí asi 500 kalorií za den, což vám pomůže se po těhotenství rychleji zbavit přebytečných kilogramů.
  • Není třeba zdůrazňovat, že kojení též šetří čas i peníze, protože nemusíte kupovat náhradu mateřského mléka, trávit čas její přípravou, sterilizovat láhve apod.
  • Neklidné dítě? Žádný problém. Vždy s sebou máte vše, co potřebujete.
  • Kojení je šetrné k přírodě. Žádné obalové materiály v koši, žádné láhve, které by bylo třeba vymývat.
  • Kojení nabízí ideální příležitost k laskání a čas, kdy vás nic neruší a můžete rozvíjet vzájemné pouto.